Recenzija knjige Bekstva i traganja - Milica Jeftimijević Lilić
ПОКУШАЈ БЕКСТВА ИЗ СЕБЕ (Рецензија)
Mилица Мунижаба Пејчиновић пише полетно,
узбудљиво сходно ритму урбаног
миљеа где се одвија радња њених кратких и тзв. мини прича. Главне јунакиње су
обично младе (углавном лепе) жене, наравно и мушкарци јер се њена проза
првенствено бави мушко-женским односима, животним околностима које доводе до драматичних ситуација које захтевају
рез, промену и излазак из стешњујућих околности у којима биће пуца под теретом
било унутрашњих конфликата или неспоразума са ближњима тежећи
самоостварењу.
У врло
разуђеној мотивско-тематској лепези, најчешћи су брачни проблеми, из којих се
тражи излаз било у повратку старим љубавима или у сусретима са новим партнерима
који су често еротски изазов, иако проблеми углавном произилазе из духовних
потреба или душевних потреса. Међутим, оно што у краткој причи као
најсведенијем прозном облику доминира, то је сугерисање нереченог, дакле
дочаравање унутрашњег набоја нагомиланих фрустрација или проблема које један однос ствара, а који се не решавају
до момента када најчешће, јунакиње одлучују да пресеку недефинисану ситуацију и
потраже решење у новом сусрету који ће их ослободити терета или у проналажењу
себе у новосвојеној слободи.
Можда, у другачијем доживљају себе, у повраћеном
самопоуздању, прекидању рутине сталних дешавања, као у једној причи у
којој се млади супружник исповеда како је "смислено" провео време у
одсуству супруге упуштајући се у авантуре са другим женама и како га је
то потпуно релаксирало и вратило у стари брачни колосек.
Милица
Мунижаба Пејчиновић слика савремену стварност из разних углова, породичне
односе и то однос супружника, деце и родитеља. Иако се у краткој причи
атмосфера само наговештава, она је у кроки потезима дочарава довољно јасно да
би се створио контекст у који смешта своје личности пуне унутрашњих немира водећи
згуснуту радњу ка углавном неочкиваном исходу. Структура
њених прича повремено је дводелна, у првом делу се даје кратак сиже, а у
другом разрешење, обрт или известан ауторски коментар.
Треба
свакао нагласити да је Милица Мунижаба Пејчиновић мајстор када је у питању
избор тема, сликање необичних судбина и способност да све то смести у изузетно
кратку форму, да сажме догађај и довољно сугестивно дочара велике људске драме
изазване било самом природом односа, личности или времена у коме се живи. Њене
приче о мушко-женском принципу су отрежњујуће, оне откривају да свако време
диктира и нова правила понашања и да је брак, у конвенционалном поимању,
институција која је у озбиљној кризи, а да свеколике фрустрације века у
којем живимо, намећу лабавији однос између мушкарца и жене и њихову отвореност
за нова партнерства како би се поднео терет егзистенције која јединку исцрпљује
до краjњих граница. Приче указују и на позитивне последице споја мушко-женског
принципа који резултирају повећаним приливом енергије и животног елана,
дакле обнову и откривање сопственог потенцијала у који се повремено губи вера.
Несумњиво је ипак да сви јунаци у причама теже љубави, paзyмeвaњy и
извесној остварености унутар тих односа или заједнице. Оне често говоре и о
отуђености која влада у породицама ( отац-деца, свекрва-снаха... ) . Поједине
приче засноване су на неспоразумима, откривају људске мане и слабости као што
су: себичност, завист, нетолеранција, злоупотреба туђе доброте.
Kратке приче Милице Мунижаба
Пејчиновић исписане су однегованим стилом, без сувишних стилских украса а
повремено их одликује фина иронија. И када говоре о еротским ситуацијама оне
нису ласцивне, дате су са мером, за разлику од поплаве еротизоване реторике у
савременој урбаној прози пуној вулгарности и неукуса. Приче су најчешће писане
у првом лицу и плене сугестивношћу и непосредношћу, мада има и оних казиваних,
тоном тзв. објективног приповедача у трећем лицу. Дијалог је главно средство
стварања атмосфере иако има и монолога у сведеној нарацији коју повремено
карактерише неизвесност краја који се само сугерише.
Ова проза чистог језика у својој хотимичној
елиптичности даје широку слику друштва поремећених односа, изневерених морaлних
узуса, показује бескрупулозност човека модерног доба, поништавање потврђених
вредности и одсуства стварног темеља на којем би се засновала егизстенција
младих људи који траже своје место или се боре за то да буду прихваћени, да
воле и буду вољени. Да дају пуну меру себе у интеракцији са другима, некад чак
и са истим полом, али да из њих проговори њихово стешњено биће из којег
покаткад настоје побећи.
Приче Милице Муниижаба Пејчиновић углавном обрађују посебне
тренутке у животу њених ликова када они одлучују да нешто разреше, промене
и који доводе до извесног самоосвешћења, понегде и до индивидуације, када се
мења поглед на свет или себе, када се постиже сазревање и нова
одлука за даљи ток живота. Очигледно је да је и у животу ауторке настунио тренутак стваралачке
зрелости јер је одлучила да своје дуго скриване приче подели са читаоцима, у
чему је свесрдно подржавамо, јер представљају истинско освежење чистотом језика
и андрићевском мудрошћу којом се дочарава драматичност живота унутар
минијатурне форме.
Јуна месеца 2010. у
Београду.
Мр
МилицаЈефтимијевић Лилић
Нема коментара:
Постави коментар